Wat brengt Honda op het toneel in 2022 en 2023


Honda heeft vandaag zijn volgende geëlektrificeerde model voor Europa onthuld, de geheel nieuwe Civic e:HEV. De 11e generatie Civic, die later dit jaar beschikbaar is voor Europese klanten, maakt de belofte van het merk compleet om tegen het einde van 2022 zijn volledige reguliere Europese autogamma te elektrificeren.

Honda bevestigde ook de verdere uitbreiding van zijn geëlektrificeerde productlijn in 2023, om zijn breedste Europese line-up sinds vele jaren te creëren. Nieuwe toevoegingen zijn onder meer een volledig elektrische B-segment SUV, voorafgegaan als het e: Ny1 Prototype, een C-segment volledig hybride SUV en de geheel nieuwe CR-V, die voor het eerst in Europa beschikbaar zal zijn met zowel full hybrid als plug-in hybride aandrijflijnopties.

De e:Ny1 elektrische auto (EV), die in 2023 op de markt komt, zal centraal staan in Honda's toekomstige productlijn. Met de unieke mix van dynamiek, technologie en design waar Honda bekend om staat, biedt de compacte SUV een geweldige optie voor gezinnen die op zoek zijn naar hun eerste EV.

"De voltooiing van ons elektrificatiedoel markeert een belangrijk moment voor Honda in Europa", zegt Tom Gardner, Senior Vice President, Honda Motor Europe. "We rusten echter niet op onze lauweren. We zijn al ver gevorderd met onze plannen om de keuze aan batterij-elektrische en hybride voertuigen voor onze klanten verder uit te breiden en ons aanbod in de snelgroeiende B- en C-SUV-segmenten te vergroten. De nieuwe modellen die we in 2023 zullen introduceren, zetten de koers uit voor de volgende generatie geëlektrificeerde Honda-auto's, allemaal met behoud van de boeiende rijdynamiek, het comfort en de uitzonderlijke bruikbaarheid waaraan onze klanten gewend zijn geraakt."

11e generatie Honda Civic

De nieuwe Civic maakt Honda's geëlektrificeerde mainstream modellengamma voor Europa compleet en is de nieuwste auto die exclusief wordt aangeboden met e:HEV-technologie (hybride elektrisch voertuig), naast de andere geëlektrificeerde modellen van het merk: Jazz, Jazz Crosstar, CR-V, HR-V en Honda e.

De Civic is de meest geavanceerde iteratie van Honda's unieke e:HEV-aandrijflijn, die een krachtige lithium-ionbatterij, twee compacte, krachtige elektromotoren en een nieuw ontwikkelde 2,0-liter DOHC i-VTEC-benzinemotor met directe injectie combineert. De Civic is gericht op een CO2-uitstoot van minder dan 110 gram per km, wat minder is dan 5 l/100 km met een maximaal motorvermogen van 135 kW en 315 Nm koppel.

De nieuwe Civic zal een van de meest overtuigende pakketten in zijn klasse zijn wanneer hij vanaf het najaar van 2022 in Europa arriveert. Superieure normen voor zichtbaarheid en comfort gaan gepaard met een indrukwekkende dynamiek, efficiëntie en een ongeëvenaarde reeks geavanceerde veiligheidstechnologieën.

Innovatie in energiebeheer

Naast het verbeteren van zijn geëlektrificeerde line-up voor Europa in 2023, blijft Honda zich richten op zijn Energy Management-activiteiten. De ambitie is om een duurzame samenleving te creëren zonder impact op het milieu door geëlektrificeerde mobiliteitsproducten en energiediensten met elkaar te verbinden. Dit zal helpen om het gebruik van huishoudelijke opladers voor EV's, stedelijke laadoplossingen en commerciële energiediensten te vergroten.

In Zwitserland heeft Honda 50 Honda e elektrische voertuigen en 35 Honda Power Manager-eenheden geleverd aan autodeeloperator Mobility, als onderdeel van het consortium 'V2X Suisse'. De Honda e-eenheden zullen worden gebruikt als onderdeel van een autodeelvloot in een baanbrekende proef die de bidirectionele laadfunctie van de Honda e gebruikt om energie terug te leveren aan het net wanneer de voertuigen niet in gebruik zijn.

Andere projecten zijn Honda's nieuwe e:PROGRESS slimme laadservice. e:PROGRESS is al met succes op de Britse markt geïntroduceerd en stelt EV-eigenaren in staat om de kosten van het gebruik van een EV te verlagen en tegelijkertijd de hoeveelheid energie uit hernieuwbare bronnen te maximaliseren.

In Duitsland zijn Honda en energiebedrijf Vattenfall begonnen met de verkoop van hun eerste gezamenlijke smart connected elektrische voertuiglader, met de introductie van de Honda Power Charger S+ (4G). Samen met e:PROGRESS is deze service een belangrijk onderdeel van Honda's doel om een duurzame samenleving te creëren zonder impact op het milieu, door geëlektrificeerde mobiliteitsproducten en energiediensten met elkaar te verbinden en tegelijkertijd het gebruik van hernieuwbare energie uit te breiden.

Honda's elektrificatiereis komt in een stroomversnelling

Voor de volgende fase in zijn elektrificatietraject gebruikt Honda een multi-pathway-strategie om zijn streven naar koolstofneutraliteit voor alle Honda-producten en bedrijfsactiviteiten tegen 2050 te realiseren. Het bedrijf zal zwaar investeren in een reeks emissievrije technologieën, waaronder solid-state batterijen, verwisselbare batterijsystemen, koolstofneutrale brandstoffen en waterstofcellen.

Een kernonderdeel van deze strategie zal ervoor zorgen dat alle belangrijke markten, inclusief de Europese regio, het aandeel van de verkoopratio van EV- en brandstofcelvoertuigen (FCV) verhogen tot 40% in 2030 en tot 80% in 2035. Het bedrijf zal ook de verkoop van auto's met verbrandingsmotoren wereldwijd beëindigen tegen 2040.

Honda verbreedt ook zijn horizon naar nieuwe gebieden, puttend uit zijn lange geschiedenis van het creëren van unieke en geavanceerde technologieën en producten. In de luchtvaart zal Honda, met behulp van technologie en kennis van HondaJet, Formule 1 en elektrificatie, een elektrisch verticaal opstijgend en landend (eVTOL) vliegtuig ontwikkelen voor vervoer van stad naar stad. Op het gebied van robotica zal een AI-gestuurde multi-fingered Honda Avatar Robot tegen het einde van 2024 in de voetsporen van ASIMO treden, met het oog op praktisch gebruik in de jaren 2030.

Honda's ambities reiken zelfs verder dan de aarde zelf, met gezamenlijk onderzoek aan de gang met het Japan Aerospace Exploration Agency om de brandstofceltechnologie van het bedrijf te gebruiken om levensondersteuning te bieden voor toekomstige buitenposten op de maan.

Share: